vrijdag 8 mei 2015

Zelfgemaakte labels


Ik ben net terug van een heerlijke vakantie op het Franse platteland met Ralph en Sterre en lieve vrienden. We hebben heerlijk genoten van de natuur, de gezellige huisjes met knusse houtkacheltjes, het samen buiten spelen, met z'n allen eten en drinken, het achter de kippen aan lopen, wandelen in het bos en steentjes gooien in de rivier...


Eenmaal weer thuisgekomen zal ik de rust, ruimte en gezelligheid missen, maar het kriebelde wel weer om achter de naaimachine te gaan zitten!

Ik ben verder gegaan met een opdracht, welke ik nog niet afgerond had omdat mijn naamlabeltjes op waren. Ik vergeet ze vaak genoeg in mijn naaisels te plaatsen, maar blijkbaar ben ik er toch harder doorheen gegaan dan gedacht, 50 labeltjes in minder dan een jaar. Hoog tijd voor een nieuwe reeks.

Ik vond mijn vorige labels er op zich wel leuk uitzien maar was niet tevreden over de rafelige randjes.. bij die winkel wilde ik ze niet nog eens bestellen.


Dus op zoek gegaan naar een ander winkeltje waar ik stoffen labeltjes kon bestellen. Het soort dat ik wilde, zijn eigenlijk alleen te krijgen bij minimale afname van 500 stuks, en da's mij iets te enthousiast (en te prijzig). Nu kwam ik een handleiding tegen van mme Zsa Zsa (http://madamezsazsa.blogspot.nl/2008/02/zelf-labels-maken.html) en ben ik ze maar zelf gaan proberen te maken..

Om op het stukje katoen te kunnen printen had ik ofwel freezerpaper nodig ofwel de glimmende verpakking van kopieerpapier.
Heel toevallig liggen er op mijn werk bergen van die kopieerpapieromhulsels die anders in de vuilbak belanden..

En jaaaaaa, het werkte! De papieromhulsel streek ik tegen het stofje (warempel het bleef kleven), ik printte op het stofje, trok het papier er weer van af, fixeerde het stofje in een azijnbadje en streek het weer droog. Als het goed is zorgt het fixeren met azijn dat de inkt blijft zitten (zo te zien is dat het geval en hopelijk ook na tientallen keren wassen).

Knippen, vouwen en voila: 18 labels uit 1 A4tje stof.





Zo, nu kon er een vers labeltje genaaid worden om mijn opdrachtje af te ronden.
Voor nu zijn 18 labels even genoeg. Het stukje katoen had ik nog liggen, maar een volgende reeks kan ik ook uit een ander kleurtje katoen maken.. de mogelijkheden zijn eindeloos! 
De totale kosten waren een halve euro ongeveer: een lapje goedkope stof en een scheutje azijn...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten